{Play}

Els ecologistes consideren que, tot i augmentar la superfície protegida, el govern balear en realitat “rebaixa” la protecció marina existent. Les organitzacions demanen paralitzar la tramitació i obrir un procés de diàleg amb base científica. Entre les entitats signants hi ha el GEN-GOB, GOB Formentera, IbizaPreservation, Ecologistes en Acció, Fundació Marilles, Tursiops i OceanCare. El col·lectiu denuncia que el nou text introdueix una “homogeneïtzació a la baixa” de les normes de protecció, especialment a reserves com sa Punta de sa Creu, es Vedrà-Vedranell, ses Bledes, Tagomago i els Freus.

Els ecologistes critiquen especialment que es vulguin autoritzar arts de pesca recreativa actualment restringides, com l’ús d’esquer viu o el curricà, i també l’eliminació de períodes de veda i límits de captures per a espècies sensibles com el mero, el gall de Sant Pere o la daurada. Alerten que això podria incrementar la pressió pesquera i afavorir fins i tot el mercat negre. També qüestionen l’ampliació del temps de calada de les nanses de llagosta en pesca professional, i consideren contradictori ampliar les reserves mentre es flexibilitzen restriccions que, segons afirmen, han demostrat ser efectives. De fet, recorden que la biomassa de peixos a la reserva des Freus s’ha multiplicat des de la seva protecció.

El decret impulsat pel Govern preveu ampliar la reserva marina en més de 2.400 hectàrees al voltant de Formentera i crear una nova zona de veda entre s’Espalmador i s’Espardell. L’executiu defensa que la reforma pretén compatibilitzar la protecció ambiental amb els usos tradicionals i simplificar la normativa.